Key trend
4
Op TikTok is het moeilijker betrouwbaar van onbetrouwbaar nieuws te onderscheiden
Het is moeilijker om betrouwbaar van onbetrouwbaar nieuws te onderscheiden op TikTok. Hoewel sociale media voor 38% een nieuwsbron is, maken 47% van de Vlaamse nieuwsgebruikers zich zorgen over de betrouwbaarheid. TikTok en X (voorheen Twitter) worden als problematischer gezien voor het herkennen van betrouwbare informatie.
Dat mensen steeds meer via socialemediaplatformen in aanraking komen met nieuwscontent, verbaast niet langer. Zo gebruikt 38% van de Vlaamse nieuwsgebruikers sociale media als één van haar nieuwsbronnen, met de twee jongste groepen als koplopers met 47% voor de 18-24-jarigen en 54% voor de 25-34-jarigen.
De plaats die sociale mediaplatformen innemen in het mediarepertoire van Vlaamse nieuwsgebruikers, roept ook vragen op over de consumptie van nieuws op deze platformen. Des te meer in het huidige klimaat waar desinformatie op sociale media een grote uitdaging vormt en de betrouwbaarheid van informatie dus voortdurend ter discussie staat. Ook 47% van de Vlaamse nieuwsgebruikers maken zich zorgen over nepnieuws online, en dan vooral op sociale media. Maar in welke mate denken zij ook het onderscheid tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie te kunnen maken?
Wanneer we kijken naar de top vijf van meest gebruikte sociale media platformen voor nieuws (Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger) vinden meer Vlaamse nieuwsgebruikers het gemakkelijk dan moeilijk om het onderscheid te maken tussen betrouwbaar en onbetrouwbaar nieuws op deze platformen. Voor X (het voormalige Twitter) en TikTok is dat echter niet het geval. Zeker op TikTok vinden meer Vlaamse nieuwsgebruikers het moeilijker om betrouwbare informatie te herkennen. Het illustreert alvast dat er op die platformen ook een rol is weggelegd voor nieuwsmedia als betrouwbare bron of gids.