nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
3

Key trends

Key trend

3

Televisie herwint positie als belangrijkste nieuwsbron

Televisie neemt het opnieuw over van online media als belangrijkste bron voor nieuws.


De impact van de coronacrisis vinden we ook terug in de nieuwsbronnen die Vlamingen erop naslaan. Het aantal Vlamingen dat op televisiejournaals berust als belangrijkste nieuwsbron stijgt met zo’n 8 procentpunten. Televisie herwint zo haar positie als belangrijkste nieuwsbron van Vlamingen van online nieuws, dat er sinds de pandemie lichtjes op achteruit gaat (-5).

Vooral gebruikers met een laag tot gemiddeld inkomen en opleidingsniveau lijken de overstap te hebben gemaakt naar televisie als primaire nieuwsbron.

De evolutie in het raadplegen van nieuws van de afgelopen 5 jaar vind je in de Monitor.

Pijl terug icoon

Vorige key trend

1

Titel

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

1

Titel

Terug naar de key trends

1

Vlaanderen beleeft zijn eerste digitale desinformatiegolf

2

Interesse in nieuws groeit, maar nieuws mijden ook

3

Televisie herwint positie als belangrijkste nieuwsbron

4

Nieuws via sociale media gaat erop achteruit

5

Vertrouwen in nieuws scheert hoge toppen

6

Vlaamse nieuwsmedia winnen vertrouwen tijdens de pandemie

7

De meeste mensen betalen niet voor online nieuws

8

Hoogopgeleide millennials nemen het voortouw bij alternatieve betalingsvormen

9

We praten niet meer (over nieuws) zoals vroeger

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op Twitter

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie en de Roularta leerstoel Trust, Personalisation & Sustainable Media.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be