Monitor
Welke offline nieuwsmerken worden frequent geraadpleegd?
Frequent nieuwsgebruik (d.i. 3 dagen of meer gedurende de afgelopen week) blijft voor de meeste merken stabiel. VTM kent een kleine stijging in frequent gebruik, terwijl de kranten Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad de laatste jaren eerder een lichte daling zien in frequente gebruikers.
In het kort:
- Opleidingsniveau: VTM maakt vooral winst in frequent gebruik bij midden- en laagopgeleiden. Hoogopgeleiden gebruiken televisiezender Eén ook minder vaak op frequente basis, waardoor de kloof in opleidingsniveau die in 2020 werd opgemeten terug dicht.
- Inkomen: De inkomenskloof zet zich dan weer wel verder in 2021: de nieuwsmerken van de openbare omroep VRT zien net wat vaker frequent gebruik bij hogere inkomens. VTM blijkt dan weer iets vaker gebruikt te worden door lage en middelgrote inkomens.
- Politieke oriëntatie: Ook frequent gebruik van nieuwsmerken toont zich politiek gekleurd. Eén ziet minder gebruik door rechtse nieuwgebruikers, al blijft dit aantal stabiel. Vooral gebruikers zonder politieke voorkeur vallen af. VTM en Het Laatste Nieuws zien dan weer meer gebruik bij rechtse- en centrum-gebruikers. Kwaliteitskranten worden net wat vaker gebruikt door nieuwsgebruikers met een linkse politieke voorkeur.
In deze grafiek:
- Slide 1: De algemene trend in frequent gebruik (3 dagen of meer gedurende afgelopen week) van nieuwsmerken voor 2017 - 2021.
- Slide 2: De uitsplitsingen volgens leeftijdscategorieën.
- Slide 3: De uitsplitsingen volgens opleidingsniveau.
- Slide 4: De uitsplitsingen volgens inkomen.
- Slide 5: De uitsplitsingen volgens politieke oriëntatie.