Monitor
Welke online nieuwsmerken worden frequent geraadpleegd?
Ook wat betreft frequent gebruik, staat Het Laatste Nieuws sterk, en blijft het merk stabiel staan als frequent geraadpleegde online nieuwsbron. Het Nieuwsblad en VRT NWS volgen met slechts de helft van het ‘frequent bereik’ van Het Laatste Nieuws.
In het kort:
- Leeftijd: HLN kent een forse daling bij 25-34-jarigen. Populaire nieuwsmerken HLN en Het Nieuwsblad zien vooral frequent gebruik bij oudere nieuwsgebruikers.
- Opleidingsniveau: De opleidingskloof dicht zich deels voor VRT NWS, al blijft het merk vooral frequent gebruik zien bij hoogopgeleiden. Kwaliteitskranten kennen eveneens frequent gebruik bij hoogopgeleiden. HLN is dan weer populair bij middenopgeleiden.
- Inkomen: Lagere inkomens gebruiken doorgaans minder vaak op frequente basis nieuwsmerken dan andere inkomenscategorieën. Dit is vooral merkbaar bij Het Laatste Nieuws.
- Politieke oriëntatie: Het frequent gebruik van online nieuwsmerken toont zich eveneens politiek gekleurd. VRT NWS, De Morgen, en De Standaard worden vooral frequent geraadpleegd door linkse gebruikers. Rechtse gebruikers richten zich dan weer vaker tot HLN.
In deze grafiek:
- Slide 1: De algemene trend in frequent gebruik (3 dagen of meer gedurende afgelopen week) van online nieuwsmerken voor 2017 - 2021.
- Slide 2: De uitsplitsingen volgens leeftijdscategorieën.
- Slide 3: De uitsplitsingen volgens opleidingsniveau.
- Slide 4: De uitsplitsingen volgens inkomen.
- Slide 5: De uitsplitsingen volgens politieke oriëntatie.