Key trend
9
Behoefte aan lokaal nieuws is groot, maar ook sociale media vervullen deze prima
De Vlaamse nieuwsgebruiker beschikt over een breed aanbod aan lokaal en hyperlokaal nieuws. Grote nieuwsorganisaties zoals VRT NWS, HLN en Het Nieuwsblad zetten in op provinciaal en gemeentelijk nieuws, naast het aanbod van regionale spelers als Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en Krant van West-Vlaanderen.
De meeste Vlamingen tonen interesse in lokaal nieuws: ongeveer 75% geeft aan tot op zeker hoogte geïnteresseerd te zijn in nieuws over de stad, het dorp of de regio waarin ze wonen. Daar dienen wel een paar kanttekeningen bij geplaatst te worden. Ten eerste geeft 46% van de Vlaamse nieuwsgebruikers aan iet of wat geïnteresseerd te zijn in lokaal nieuws t.o.v. 40% die aangeeft er heel tot zeer geïnteresseerd in te zijn.
Ten tweede leeft die interesse voornamelijk bij de oudere leeftijdsgroepen. Onder de 55-plussers vinden we immers maar liefst 85% die geïnteresseerd is in lokaal nieuws, terwijl het bij 18 tot 24 jarigen maar om 60% gaat en dat er bovendien 35% onder hen aangeeft er weinig tot geen interesse in te hebben. De desinteresse is dan weer opvallend uitgesproken bij jongere leeftijdsgroepen: ruim ca. 30% van de Vlamingen tussen 18 en 24 jaar en tussen 25 en 34 jaar vertoont weinig tot geen interesse in lokaal nieuws. Politieke voorkeur speelt ook een rol: 77% van de Vlamingen met een uitgesproken politieke voorkeur tonen interesse in lokaal nieuws, terwijl onder de Vlamingen zonder uitgesproken politieke voorkeur dit 66% is.
Ten derde, die relatief hoge interesse in lokaal nieuws vertaalt zich niet een op een in het gebruik ervan. Gevraagd naar welke informatie over de plaats waar ze wonen ze de afgelopen week geraadpleegd hebben, geeft slechts 43% van de Vlaamse nieuwsgebruikers aan lokale nieuwsverhalen geraadpleegd te hebben. En gevraagd naar welke bron hiervoor de beste is, gaf 49% aan nieuwsmedia, 20% platformen zoals sociale media en zoekmachines en 13% gespecialiseerde nieuwssites of apps. Nieuwsmedia zijn dus voor heel wat mensen noch de enige, noch de beste bron van lokaal nieuws.
Platformen spelen dus een belangrijke rol in (hyper)lokale nieuwsvoorziening. Dit is geen nieuw verhaal. Steeds meer Vlamingen raadplegen nieuws (uitsluitend) via sociale media. Het belang, de interesse en het gebruik van (hyper)lokaal nieuws komt dus met een serieuze kanttekening. Lokale nieuwsmerken zoals Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en Bruzz weten de afgelopen 10 jaar slechts een beperkt aandeel Vlamingen te bereiken, zowel online als offline. Indien (socialemedia)platformen en grote nieuwsorganisaties de lokale nieuwsnoden verder invullen, kan de leefbaarheid van (hyper)lokale nieuwsorganisaties verder in gedrang komen.