nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends

Key trend

6

Daling nieuwsgebruik valt samen met tanende interesse

Het nieuwsgebruik in Vlaanderen daalt: het aandeel nieuwsgebruikers dat minstens dagelijks nieuws gaat erop achteruit. Dit temidden een dalende trend in nieuwsinteresse. Vooral jongeren blijken vaker niet geïnteresseerd in nieuws.

Het nieuwsgebruik in Vlaanderen blijft dalen: het aantal gebruikers dat het nieuws minstens dagelijks consumeert zakte met 10 procentpunten sinds vorig jaar. Waar 9 op 10 oudere nieuwsgebruikers (55-plussers) vorig jaar nog frequent het nieuws consumeerde, daalde dat cijfer naar 75% in 2023. Ook onder 18 tot 24-jarigen is deze trend duidelijk merkbaar, en gaat een dalend nieuwsgebruik hand in hand met een slinkende nieuwsinteresse. Ongeveer 1 op 4 jongeren geeft bovendien expliciet aan niet geïnteresseerd te zijn in nieuws (23%).

Bijna de helft van de Vlaamse nieuwsgebruikers (49%) beschouwt online media (zoals nieuwswebsites en -apps) als hun belangrijkste bron van nieuws. Hoewel televisienieuws tijdens de COVID-19 pandemie een korte revival kende, maakt TV opnieuw plaats voor online media als voornaamste nieuwsbron in Vlaanderen. Toch zien we dat bij bijna de helft van de 55-plussers televisie wel de belangrijkste nieuwsbron vormt (48%), en zo nog steeds sterk verankerd zit in hun nieuwsrepertoire. Voor de jongste groep nieuwsgebruikers (18 tot 24 jaar) kenden sociale media een enorme opmars in 2023. 42% (+8 pp.) van de jongeren beschouwen sociale media als belangrijkste nieuwsbron.

Terwijl het wekelijkse gebruik van televisie en radio als nieuwsbron traag maar gestaag daalt, gaat het wekelijkse gebruik bij gedrukte nieuwsmedia (kranten en magazines) net wat sneller achteruit met bijna 10 pp. (van 36% naar 27%) sinds vorig jaar. Deze daling is het sterkst bij de jongste generatie nieuwsgebruikers (18 tot 24 jaar), waar de verschuiving naar online nieuws zich het sterkst laat voelen: terwijl 1 op 3 jongeren vorig jaar nog gedrukte media consumeerde als nieuwsbron, leest in 2023 slechts 16% een papieren krant of magazine.

Pijl terug icoon

Vorige key trend

5

Erover praten blijft de favoriete vorm van nieuwsparticipatie

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

7

Een oproep voor meer constructief, oplossingsgericht nieuws

Terug naar de key trends

Daling nieuwsgebruik valt samen met tanende interesse

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? The key trends summarized in English?

download icoon

Read Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op X (Twitter)

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be