nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends 2021

Key trend

8

Hoogopgeleide millennials nemen het voortouw bij alternatieve betalingsvormen

Jonge, hoogopgeleide Vlamingen breiden hun nieuwsdieet uit met één, twee of zelfs drie bijkomende online nieuwsmerken waarvoor ze betalen, waaronder via donaties.

Ondanks een lichte stijging (+4) heeft nog steeds slechts 16% van de Vlamingen betaald voor online nieuws het afgelopen jaar. En de meerderheid van diegenen die betalen voor online nieuws verkiezen nog steeds een abonnement op één nieuwsmerk. Toch zien we een aantal interessante evoluties binnen de groep betalende nieuwsgebruikers. Meer Vlamingen raadplegen nieuws via andere betalingsvormen in vergelijking met 2020. Zo wint het donatie-model eveneens aan populariteit (+3). Enigszins opmerkelijk, deelt de Vlaming zijn nieuwsabonnement minder (daling van 21% naar slechts 7%).

De jongste generatie staat het meest open voor eerder alternatieve betalingsvormen, zoals betalen per artikel of per editie en via donatie(s). Grote verschillen tonen zich wanneer we kijken naar opleidingsniveau. Zo is het opvallend dat bijna 40% van de laagopgeleiden toegang krijgt tot nieuws via het abonnement van iemand anders. Bij deze groep blijft het delen of uitwisselen van log-ins dus de manier bij uitstek om aan nieuws achter de betaalmuur te geraken.

Ook in het combineren van verschillende abonnementen nemen de jongere generaties, en vooral de hoogopgeleiden het voortouw. Zij kozen ervoor om hun nieuwsrepertoire uit te breiden en zo toegang te krijgen tot een meer gediversifieerde set van bronnen. Hetzelfde geldt voor Vlamingen met een linkse politieke oriëntatie. Zij nemen ten opzichte van gebruikers met een rechtse politieke oriëntatie vaker een bijkomend abonnement op een nieuwsmerk.

Ben je op zoek naar meer informatie over betalen voor online nieuws van Vlamingen tijdens de coronacrisis? Neem dan een kijkje op onze analyse over de impact van COVID-19 op betalen voor nieuws.
Liever de evolutie in de manier waarop Vlamingen betalen voor online nieuws van de afgelopen 5 jaar? Dan kan je terecht bij de
Monitor.

Pijl terug icoon

Vorige key trend

7

De meeste mensen betalen niet voor online nieuws

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

9

We praten niet meer (over nieuws) zoals vroeger

Terug naar de key trends

Hoogopgeleide millennials nemen het voortouw bij alternatieve betalingsvormen

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? 

download icoon

Download Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op Twitter

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie en de Roularta leerstoel Trust, Personalisation & Sustainable Media.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be