nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends

Key trend

7

De meeste mensen betalen niet voor online nieuws

Ondanks stijgende gebruikscijfers tijdens de pandemie neemt de bereidheid om te betalen voor nieuws slechts mondjesmaat toe.

In het door corona geteisterde jaar ging het merendeel van de Vlamingen op zoek naar betrouwbaar nieuws om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en de daaraan gekoppelde maatregelen. Dat deden ze door massaal te kijken, luisteren, lezen, surfen naar vooral gevestigde nieuwsmedia. DPG Media en Mediahuis zagen hun abonnementen op Vlaamse en Nederlandse titels dan ook groeien met respectievelijk 2% en 11%, wat tot sterke jaarresultaten heeft geleid. Ook in onze cijfers zien we een toename tegenover 2020: om en bij de 16% (+4) van de Vlaamse nieuwsgebruikers hebben afgelopen jaar betaald voor online nieuws.

De grootste groei in betalen voor online nieuws zien we bij de jongere generaties, vooral de millennials (+9) beslissen steeds vaker om te betalen voor online nieuws. Minder opmerkelijk is dat de Vlamingen met een hoog opleidingsniveau en/of hoog inkomen het vaakst betaald hebben voor online nieuws in 2021.

Ook politieke voorkeur blijft een doorslaggevende factor. Zo tekenende verschillen tussen Vlamingen met een linkse politieke oriëntatie en met een rechtse politieke oriëntatie zich in 2021 nog duidelijker af. Bijna 20% van de nieuwsgebruikers met een linkse politieke oriëntatie betaalt voor (online) nieuws ten opzichte van net geen 14% van gebruikers met een rechtse politieke oriëntatie.

Ben je op zoek naar meer informatie over betalen voor (online) nieuws van Vlamingen tijdens de coronacrisis? Neem dan een kijkje op onze analyse over de impact van COVID-19 op betalen voor nieuws.
Liever de evolutie in betalen voor (online) nieuws van de afgelopen 5 jaar? Dan kan je terecht bij de
Monitor.

Pijl terug icoon

Vorige key trend

6

Vlaamse nieuwsmedia winnen vertrouwen tijdens de pandemie

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

8

Hoogopgeleide millennials nemen het voortouw bij alternatieve betalingsvormen

Terug naar de key trends

De meeste mensen betalen niet voor online nieuws

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? The key trends summarized in English?

download icoon

Read Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op X (Twitter)

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be