Key trend
8
Nieuwsgebruik evolueert, maar minder uitgesproken dan elders
Vlaams nieuwsgebruik verschuift naar digitale platforms, met sociale media als groeiende, maar nog complementaire bron. Jongeren gebruiken vaker sociale media, terwijl traditionele nieuwsmerken nog steeds hoog vertrouwen genieten.
Het nieuwsgebruik van de Vlamingen volgt de laatste jaren de internationale trend naar meer digitale toegang. Traditionele kanalen voor nieuws verdwijnen niet volledig uit het nieuwsrepertoire, maar zowel tv, radio als print zijn voor steeds minder Vlamingen de belangrijkste weg naar nieuws. Online platformen, waaronder nieuwssites en-apps en sociale media, vervangen deze traditionele kanalen deels.
Op het eerste zicht geen opzienbarende cijfers. Wereldwijd zien we gelijkaardige trends. Toch lijkt het Vlaamse nieuwslandschap robuust te zijn. Sociale media als belangrijkste bron tot nieuws is sinds 2017 bijna verdubbeld (14%), maar er is nog steeds een groot verschil met het wereldwijde gemiddelde (25%). In vergelijking met andere landen verkiezen meer Vlaamse nieuwsgebruikers het rechtstreeks naar een nieuwssite of -app gaan als hun belangrijkste toegang tot nieuws (wereld: 22%; Vlaanderen: 38%).
De sterkte van het nieuwslandschap hangt samen met een aantal sterke en betrouwbare nieuwsmerken. Bij de meest gebruikte online nieuwsmerken is Het Laatste Nieuws (44%) al een aantal jaar de koploper, gevolgd door VRT NWS (31%) en Het Nieuwsblad (23%). De meeste Vlaamse nieuwsmerken genieten ook al enkele jaren een hoog vertrouwen van de Vlaming. Buitenlandse nieuwsmerken kunnen maar moeilijk volledig doorbreken in Vlaanderen. Een zeer kleine minderheid surft naar de New York Times of BBC News.
Dit betekent echter niet dat er niets beweegt. Dat jongere generaties meer sociale media, zoalsTikTok en YouTube, en buitenlandse nieuwsmerken in hun repertoire opnemen is een teken aan de wand (zie Key Trend 5).