nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends

Key trend

8

Nieuwsgebruik evolueert, maar minder uitgesproken dan elders

Vlaams nieuwsgebruik verschuift naar digitale platforms, met sociale media als groeiende, maar nog complementaire bron. Jongeren gebruiken vaker sociale media, terwijl traditionele nieuwsmerken nog steeds hoog vertrouwen genieten.

Het nieuwsgebruik van de Vlamingen volgt de laatste jaren de internationale trend naar meer digitale toegang. Traditionele kanalen voor nieuws verdwijnen niet volledig uit het nieuwsrepertoire, maar zowel tv, radio als print zijn voor steeds minder Vlamingen de belangrijkste weg naar nieuws. Online platformen, waaronder nieuwssites en-apps en sociale media, vervangen deze traditionele kanalen deels.

Op het eerste zicht geen opzienbarende cijfers. Wereldwijd zien we gelijkaardige trends. Toch lijkt het Vlaamse nieuwslandschap robuust te zijn. Sociale media als belangrijkste bron tot nieuws is sinds 2017 bijna verdubbeld (14%), maar er is nog steeds een groot verschil met het wereldwijde gemiddelde (25%). In vergelijking met andere landen verkiezen meer Vlaamse nieuwsgebruikers het rechtstreeks naar een nieuwssite of -app gaan als hun belangrijkste toegang tot nieuws (wereld: 22%; Vlaanderen: 38%).

De sterkte van het nieuwslandschap hangt samen met een aantal sterke en betrouwbare nieuwsmerken. Bij de meest gebruikte online nieuwsmerken is Het Laatste Nieuws (44%) al een aantal jaar de koploper, gevolgd door VRT NWS (31%) en Het Nieuwsblad (23%). De meeste Vlaamse nieuwsmerken genieten ook al enkele jaren een hoog vertrouwen van de Vlaming. Buitenlandse nieuwsmerken kunnen maar moeilijk volledig doorbreken in Vlaanderen. Een zeer kleine minderheid surft naar de New York Times of BBC News.

Dit betekent echter niet dat er niets beweegt. Dat jongere generaties meer sociale media, zoalsTikTok en YouTube, en buitenlandse nieuwsmerken in hun repertoire opnemen is een teken aan de wand (zie Key Trend 5).

Pijl terug icoon

Vorige key trend

7

Meer tevreden klanten onder betalende nieuwsgebruikers

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

9

Politiek uitgesproken Vlamingen tonen meer interesse in (digitaal) nieuws

Terug naar de key trends

Nieuwsgebruik evolueert, maar minder uitgesproken dan elders

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? The key trends summarized in English?

download icoon

Read Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op X (Twitter)

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be