Key trend
7
Meer tevreden klanten onder betalende nieuwsgebruikers
Betalende nieuwsgebruikers zijn tevredener over nieuwsmedia, vooral over nieuws dat praktische informatie biedt en maatschappelijke betrokkenheid stimuleert. Betalingsbereidheid blijft laag, vooral onder laagopgeleiden en lage inkomens.
Voor heel wat Vlaamse nieuwsgebruikers vormen online nieuwsmedia een belangrijke toegangsvorm tot nieuws. Toch gaf slechts 15% van de Vlaamse nieuwsgebruikers vorig jaar aan te betalen voor online nieuwscontent.
Ook vorig jaar merkten we in de cijfers reeds een plafond voor de betalingsbereidheid voor online nieuws. Bij zowel laagopgeleide Vlamingen als degene met een laag inkomen, gaat het om een verdere daling naar pre-corona percentages, met slechts ongeveer 10% in beide groepen die aangeeft te betalen voor online nieuws. Dit hoeft niet te verbazen, net omdat de precaire economische situatie van heel wat mensen in de samenleving zich het afgelopen jaar alleen maar verderzette (vb. stijgende voedsel- en energieprijzen).
Wanneer Vlaamse nieuwsgebruikers er alsnog voor kiezen om te betalen voor online nieuws, doen ze dit het liefst in de vorm van een abonnementsformule (45%). Een aanzienlijke meerderheid (77%) opteert voor een abonnement op één (online) nieuwsmerk. Een cijfer dat hier opvalt, is het stijgende aantal abonnementen onder Vlaamse nieuwsgebruikers met een hoger inkomen. Zo zien we een aanzienlijke stijging binnen deze groep in het aantal mensen dat aangeeft over twee of meer abonnementen te beschikken: van 21% in 2023 naar 39% in 2024.
Het al dan niet betalen voor online nieuwsmedia beïnvloedt eveneens de tevredenheid over het takenpakket van deze nieuwsmedia. Zo springen er vier taken in het oog waar betalers een hogere tevredenheidsgraad hebben in vergelijking met niet-betalers. Het grootste verschil is terug te vinden bij nieuws dat praktische informatie en advies aanlevert (respectievelijk 64% en 52%) en nieuws dat mensen betrekt bij maatschappelijke onderwerpen (respectievelijk 71% en 60%). Daarnaast gaat het vooral over de taken 'nieuws dat mensen iets bijleert over een bepaald thema' (respectievelijk 64,5% en 55,6%) en ‘nieuws dat verschillende perspectieven aanbiedt’ (respectievelijk 58% en 49%). Dit is potentieel interessante informatie voor nieuwsmedia omdat het aangeeft op welke noden zeker voor betalende gebruikers belangrijk zijn.