nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends 2021

Key trend

1

Vlaanderen beleeft zijn eerste digitale desinformatiegolf

Vlaamse nieuwsgebruikers werden aanzienlijk meer geconfronteerd met valse of misleidende informatie over COVID-19 dan over andere onderwerpen.

Met de verspreiding van desinformatie omtrent COVID-19 en de vaccins die ons daartegen moeten beschermen, heeft België het afgelopen jaar zijn eerste grote golf van digitale desinformatie beleefd. De cijfers zijn veelzeggend: Vlaamse nieuwsgebruikers (36%) werden aanzienlijk meer geconfronteerd met valse of misleidende informatie over COVID-19 dan over andere onderwerpen.

Dit was zelfs nog hoger bij de jongere groepen: ongeveer 45% van de 18-35-jarigen geeft aan de voorbije week geconfronteerd te zijn met desinformatie over COVID-19, tegenover slechts ca. 30% van de 45-plussers. Dit kan te maken hebben met het hogere gebruik van sociale media voor nieuws onder de jongere generaties.

28% van de Vlaamse nieuwsgebruikers maakt zich het meest zorgen over valse informatie over COVID-19 afkomstig van de overheid, politici of politieke partijen, aanzienlijk hoger dan de 17% voor desinformatie afkomstig van gewone mensen, 7% van journalisten en 6% van beroemdheden. Opmerkelijk is dat, opnieuw bij de 18-24-jarigen, niet politici maar gewone burgers worden beschouwd als de meest gewantrouwde bron van informatie over COVID-19.

Zonder een direct oorzakelijk verband te impliceren, lijkt desinformatie over COVID-19 de bezorgdheid over valse informatie online te hebben doen toenemen. In 2021 geeft 43% van de Vlaamse nieuwsgebruikers aan bezorgd te zijn over wat waar is en wat nep is op het internet, tegenover 39% in 2020, en slechts 31% in 2018.

Nog meer te weten komen over desinformatie tijdens de coronacrisis?  Neem dan een kijkje op onze analyse over de impact van COVID-19 op desinformatie.
Liever de evolutie in bezorgdheid over fake nieuws van de afgelopen 3 jaar? Dan kan je terecht bij de
Monitor.


Pijl terug icoon

Vorige key trend

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

2

Interesse in nieuws groeit, maar nieuws mijden ook

Terug naar de key trends

Vlaanderen beleeft zijn eerste digitale desinformatiegolf

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? 

download icoon

Download Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op Twitter

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie en de Roularta leerstoel Trust, Personalisation & Sustainable Media.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be