nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends

Key trend

6

Vlaamse nieuwsmedia winnen vertrouwen tijdens de pandemie

Het vertrouwen in de klassieke Vlaamse nieuwsmerken kent een duidelijke stijging in 2021.

Tijdens de coronapandemie grepen Vlaamse nieuwsgebruikers terug naar klassieke nieuwsmerken. Dat vertaalt zich in een stijgend vertrouwen in Vlaamse nieuwsmerken. De openbare omroep VRT en de commerciële omroep VTM voeren de lijst aan van meest vertrouwde nieuwsmerken in 2021 – wat aansluit bij het hernieuwd belang van televisie als voornaamste nieuwsbron. Ook andere VRT-merken (VRT NWS, Radio 1 en Radio 2) alsook De Tijd, De Standaard en De Morgen genieten een groot vertrouwen in Vlaanderen.

Toch wordt de grootste stijging in vertrouwen vooral opgetekend bij populaire nieuwsmerken, waaronder Joe FM (+6,5), Het Laatste Nieuws (+6), en Qmusic (+6). Deze merken winnen vooral het vertrouwen bij Vlamingen met een hoog inkomen en bij politiek links georiënteerde nieuwsgebruikers. Het Laatste Nieuws kent sinds 2020 ook een stijging in vertrouwen bij hogere inkomens, waarvan momenteel 81% aangeeft vertrouwen te hebben in het merk (+9). De meest markante stijging voor Het Laatste Nieuws zien we echter onder Vlamingen met een linkse politieke oriëntatie, waarvan nu 78% (+22) het merk vertrouwt.  

Kijken we naar nieuwsmerken die het hoogste vertrouwen genieten, dan verstevigt vooral VRT Nieuws haar plaats als baken van vertrouwen in het afgelopen jaar. 63% van de Vlaamse nieuwsgebruikers geeft VRT Nieuws een vertrouwensscore van 8 of meer op een schaal van 10. Ter vergelijking: populaire nieuwsmerken zoals Joe FM of Het Laatste Nieuws krijgen respectievelijk van 31% en 43% van de Vlaamse nieuwsgebruikers een score van 8 of meer. 

Opmerkelijk is dat vooral de jongste generatie (18-24-jarigen) een groeiend vertrouwen heeft in de openbare omroep, met een stijging van 9 procentpunten sinds het afgelopen jaar. Hierdoor loopt de jongste generatie vandaag op kop: maar liefst 86% van de 18-24-jarige jongeren geven aan vertrouwen te hebben in VRT Nieuws.

Nog meer te weten komen over vertrouwen in nieuws tijdens de coronacrisis?  Neem dan een kijkje op onze analyse over de impact van COVID-19 op vertrouwen in nieuws.
Liever de evolutie in vertrouwen in nieuwsmerken van de afgelopen 5 jaar? Dan kan je terecht bij de
Monitor.

Pijl terug icoon

Vorige key trend

5

Vertrouwen in nieuws scheert hoge toppen

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

7

De meeste mensen betalen niet voor online nieuws

Terug naar de key trends

Vlaamse nieuwsmedia winnen vertrouwen tijdens de pandemie

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? The key trends summarized in English?

download icoon

Read Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op X (Twitter)

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be