Key trend
4
Gepersonaliseerd nieuws botst op weinig weerstand
Vlaamse nieuwsgebruikers staan over het algemeen positief tegenover personalisatie, al verschilt het vertrouwen in gepersonaliseerde content naargelang het type platform. Personalisatie in het nieuws moet inzake appreciatie niet onder doen voor personalisatie op streamingplatformen.
Zowat alle platformen geven de mogelijkheid tot soms sterk doorgedreven personalisatie waarbij content automatisch wordt geselecteerd en getoond op basis van vorige interacties. Ook Vlamingen omarmen grotendeels deze praktijk over verschillende platformen en toepassingen heen.
Zo geeft 37% van de Vlaamse nieuwsgebruikers aan zich comfortabel te voelen bij gepersonaliseerd nieuws, beduidend meer dan de 19% die aangeeft zich er niet comfortabel bij te voelen. De meeste Vlamingen zijn met andere woorden niet echt bezorgd over mogelijke filter bubbels en vertrouwen er op dat personalisatie-algoritmes hen alsnog het belangrijkste nieuws aanleveren.
Ook op vlak van entertainment, zoals het beluisteren van muziek en het streamen van films en series, vertonen Vlamingen een gelijkaardige attitude: een kleine 40% van de Vlaamse nieuwsgebruikers geeft aan zich comfortabel te voelen bij personalisatie op platformen zoals Spotify, Apple Music en Netflix, terwijl het aantal mensen die aangeven zich er niet comfortabel bij te voelen iets lager ligt dan bij nieuws (rond de 15%).
Personalisatie op sociale media ligt duidelijk gevoeliger: 32% van de Vlaamse nieuwsgebruikers geeft aan zich hier wel comfortabel bij te voelen, 27% niet. Opvallend is hier dat deze terughoudendheid vooral terugkomt bij langergeschoolde Vlamingen die misschien van een groter bewustzijn rond deze thematiek genieten.