nieuwsgebruik.be
Key TrendsOpinie & analyseMonitor
This is some text inside of a div block.
Key trends

Key trend

2

Nieuwsmijden blijft toenemen

Ook in 2022 blijft nieuwsmijden een actueel thema. Dit jaar zag naast een initiële nieuwshonger, die zich uit in een verhoogde frequentie aan nieuwsgebruik, ook een groei aan nieuwsmijders. Een schijnbare paradox die we eerder op deze website hebben toegelicht.

Het aantal nieuwsgebruikers dat aangeeft occasioneel tot vaak nieuws te mijden neemt sinds 2017 verder toe tot zo’n 31%, en zo’n 64% van de bevraagde respondenten in Vlaanderen geeft aan soms tot vaak nieuws te mijden.

Vooral laag- en middenopgeleiden alsook jongere leeftijdsgroepen blijken net wat vaker dan anderen het nieuws te mijden. Een resultaat dat mogelijk verband houdt met de blijvende sociale stratificatie van nieuwsgebruik, die zich uit in een overrepresentatie van het panoramisch nieuwsrepertoire onder hoger opgeleiden. Lager- en middenopgeleiden gebruikten dus al minder vaak, en sporadischer nieuws dan hoger opgeleiden, waardoor bij deze groepen kortstondige momenten van nieuwsmijden mogelijk ook vaker voorkomen.

Wanneer we kijken naar de hoofdredenen waarom sommige Vlamingen ervoor kiezen het nieuws te mijden, komt vooral een teveel aan en de negativiteit van nieuws naar voren. Zo’n 47% van de bevraagde Vlamingen geeft aan een teveel aan nieuws over politiek en corona hen noopt tot nieuwsmijden. Daarnaast geeft zo’n 38% van de bevraagde Vlamingen aan dat het nieuws een negatieve impact heeft op hun gemoedstoestand. Beide betreffen factoren die ook eerder in onderzoek naar nieuwsmijden tijdens de pandemie naar voren kwamen.

Wanneer we kijken naar de categorieën “vaak”, “soms”, en “occasioneel” nieuwsmijden tonen zich ook hier interessante verschillen. Voor occasionele nieuwsmijders zijn de negativiteit van nieuws en een overvloed aan berichtgeving over politiek en COVID-19 de belangrijkste factoren die hun nopen tot nieuwsmijden. Voor frequente nieuwsmijders ligt dat dan weer anders. Voor deze gebruikers is een gebrek aan vertrouwen in het nieuws de op twee na belangrijkste factor om nieuws te mijden, wat duidt op een dieper liggend en structureel probleem dat ervoor zorgt dat deze gebruikers zich wegkeren van het nieuws.

‍

Pijl terug icoon

Vorige key trend

1

Online stoot televisie opnieuw van de troon als voornaamste nieuwsbron

Terug naar de key trends

Volgende key trend

Pijl vooruit icoon

3

Nieuwsconsumptie is sterk persoonlijk gemotiveerd

Terug naar de key trends

Nieuwsmijden blijft toenemen

No items found.

De key trends samengevat in het Engels? The key trends summarized in English?

download icoon

Read Policy Brief in English

Volg de updates rond nieuwsgebruik

e-mail icoon

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Twitter logo

Volg ons op X (Twitter)

We zijn onderdeel van SMIT, hangen af van VUB en imec. Maar we zijn vooral volledig onafhankelijk.
De data komen van het Digital News Report project van het Reuters Institute for the Study of Journalism, die ook instaan voor de methodologie en dataverzameling.
We worden ondersteund door Mediapunt, het Kenniscentrum Mediaonderzoek van de Vlaamse overheid.
Disclaimer

|

Contact
Site by wieni.be